СВЯТА ВОДА: НАВІЩО ПОТРІБНА ТА ЯК ПРАВИЛЬНО ВИКОРИСТОВУВАТИ
Один із найвидатніших лікарів минулого століття, а також православний ієрарх та нині прославлений Церквою святий священносповідник Лука, архієпископ Кримський, радив: «Пийте святу воду якнайчастіше. Це найкращі та найефективніші ліки. Це говорю не тільки як священник, а й як лікар, спираючись на свій досвід у медицині.» І дійсно, є чимало історій про те, як, вживаючи святу волу з вірою, люди отримували зцілення або полегшення у своїх хворобах, відчуття благодатної підтримки у духовній боротьбі. Є також і свідчення про те, що, до прикладу, богоявленська вода може не псуватися протягом десятків років. Разом із тим є і достатньо скептиків, які, хоча і вірять в Бога, але мають сумніви щодо самої доцільності освячення води. А й справді – хіба Господь не може давати Свою благодать людині безпосередньо, а не через воду? Відповідь на це питання дамо одразу – може. Втім, у Церкві прийнято освячувати воду теж не просто так.
ЧОМУ В ЦЕРКВІ ОСВЯЧУЮТЬ ВОДУ?
На те, що через воду може діяти сугуба благодать Божа, вказує найперше той факт, що саме ця речовина є матерією таїнства Хрещення, через яке усі люди стають новим творінням у Христі та приєднуються до Єдиної Святої, Соборної і Апостольської Церкви. «Хто не народився від води і Духа, не може увійти до Божого Царства» (Ін.3:5), - говорив Сам Спаситель.
Про приклади зцілення благодаттю Божою у воді розповідає нам Святе Письмо як Старого, так і Нового Завіту. Зокрема, у Четвертій книзі царств ми читаємо історію про сирійського воєначальника Неємана, котрий зцілився від прокази, омившись за вказівкою пророка Єлисея сім разів у річці Йордан (4 Цар.5:1-19). В Євангелії від Іоанна містяться відомості про чудодійну купальню Вифезда (див.Ін.5:1-16). У деяких випадках Господь Іісус Христос повелівав омиватися у воді хворим, яких Він зцілював (напр.Ін.9:1-7).
Вода як речовина, є основою будь-якого життя. Вона живить, омиває, очищає, слугує засобом для зцілення (речовиною для виготовлення ліків). Таким є Божий задум про цей елемент творіння. Окрім того, сама по собі вода є символом благодаті Святого Духа (Ін.7:14). Тому і не дивно, що у Церкві, яка живе і керується Духом Святим, існує благочестивий звичай освячувати воду.
Власне, сенс освячення і вживання святої води вірянами полягає у тому, що всі ми, вірячи в Бога, як у Благого Творця, Котрий не створив нічого поганого, використовуємо Його творіння не лише задля задовільнення своїх земних потреб, а й сподіваючись, що благодать Божа, яка наповнює собою усе творіння, наситить людину і духовно.
Уважний читач тут може поставити одразу ж запитання: якщо благодать наповнює собою усе творіння, то навіщо ж над водою звершувати чин освячення? Відповідаючи на це питання, необхідно одразу ж зауважити, що, крім реальної присутності благодаті Божої у творінні, цей світ носить на собі і рани гріховного пошкодження: «…гріх увійшов у світ, а з гріхом і смерть…» (Рим.5:12). Зрештою, у Святому Письмі ми знаходимо і такі місця, де вода є символом не життя, а смерті. Варто згадати хоча б історію Всесвітнього потопу. Звершуючи ж водосвяття Церква Христова по суті вимолює у Творця, щоб Він очистив цю воду, повернув їй першу святість і щоб через неї Божа благодать відганяла усяку нечистоту, гріховне пошкодження і всіх духів злоби від тих місць, де буде нею покроплено, а також від тих людей, які вживатимуть цю воду з вірою і надією на Єдиного Життєдавця.
Отож, відповідаючи на запитання про те, навіщо віруючим людям свята вода, зауважимо, що ця святиня є одним із засобів долучення християн до благодаті Божої. Окрім того, в низці випадків свята вода є невід’ємним богослужбовим елементом: її використовують для освячення храмів та всіх предметів, що вживаються у богослужінні, при освяченні житлових будинків, споруд, будь-якого побутового предмета тощо.
ЧИ МОЖНА МИРЯНИНУ КРОПИТИ СВЯТОЮ ВОДОЮ СВІЙ ДІМ ТА РЕЧІ? ЧИ ДОПУСТИМО КРОПИТИ НЕЧИСТІ МІСЦЯ?
Найперше, звернімо увагу на те, що хоча мирянин не може самостійно освячувати щось (наприклад дім, адже це прерогатива священника). Втім покропити святою водою свій будинок або речі йому можна самому. Цілком допустимо, а іноді навіть і варто окропити святою водою для огородження від усякого зла весь свій будинок – в тому числі навіть і туалет та, якщо є, підвал чи погріб.
ЧИ МОЖНА ПИТИ СВЯТУ ВОДУ НЕ НАТЩЕ?
За традицією святу воду вживають натщесерце вранці, що цілком зрозуміло: насамперед людина споживає святиню, а потім вже приступає до звичайної їжі. Разом із тим у Типіконі сказано, що нерозумно утримуватися від святої води через вживання їжі: «Нехай буде відомо всім про святу воду: ті, хто відлучає себе від святої води з тієї причини, що вже скуштували їжу, не добре творять, бо благодать Божа дана на освячення світу і всього творіння. Так само й кропимо нею всюди: і в усяких нечистих місцях, і навіть під нашими ногами. І де ж розум у тих, хто не п’є її через їжу». Тобто Церква не забороняє пити святу воду, навіть хрещенську воду у будь-який час і докоряє тим, хто вважає, що пити святу воду не натще не можна.
ДЕ ЗБЕРІГАТИ СВЯТУ ВОДУ?
Для зберігання святої води підійде будь-яка чиста посудина. Нема правил про форму та матеріал посудини для святині. Також цілком допустимо зняти етикетки (наклейки) з пляшки, що раніше містила напої та чисту воду, та використати її для зберігання святині. Зазвичай святу воду зберігають біля ікон, щоб не забувати про її використання після молитви.
СВЯТА ВОДА ПРОТИ ПИЯЦТВА
Протягом усього дня за бажання вживати алкоголь стражденному рекомендується випивати потрохи святої води, з молитвою. Один священник розповідав такий випадок: Згадав курйозну історію про одного свого парафіянина – колишнього п’яницю. Зустрічаю його у храмі з купою пластикових пляшок для води. Усміхається: «Отче, я вже пів року не п’ю». Я: «І як це вам вдається?» - «Я виконую, отче, вашу пораду. Ви мені сказали, що якщо нема сил, як тягне випити, треба помолитися і випити святої води. Ось я так і роблю. Захочеться горілки – я стаканчик святої води. Ще захочеться, я знову стаканчик чи два. Так стаканів дев’ять вип’ю – і в мене зникає бажання пити горілку».
БОГОЯВЛЕНСЬКА ВОДА
Різниця між цими двома чинами освячення води полягає найперше у тому, що мале водосвяття звершують протягом цілого року, а велике відбувається лише двічі на рік – у сам день Богоявлення, а також напередодні, у навечір’я Богоявлення (Хрещенський святвечір). Приладу, який був би здатний у відсотках святості відрізнити Хрещенську воду від святої, не існує. Втім, оскільки Богоявленська (хрещенська) вода освячується великим чином і лише двічі на рік, вона виділяється і вважається відокремленою та не прирівнюється до звичайної святої води. Але нема жодних параметрів, за якими можна було б визначити, чим хрещенська вода краща за святу, в чому відмінності. Це така сама свята вода, тільки вона приурочена до конкретного свята.
МОЛИТВА НА ВЖИВАННЯ СВЯТОЇ ВОДИ
Існує благочестива традиція, відповідно до якої віруючі люди щоранку після читання ранкових молитов п’ють святу воду та споживають частку просфори. Перед споживанням святині прийнято читати таку молитву:
Господи Боже мой, да будет дар Твой святый: просфора и святая Твоя вода во оставление грехов моих, в просвещение ума моего, во укрепление душевных и телесных сил моих, во здравие души и тела моего, в покорение страстей и немощей моих по безпредельному милосердию Твоему, молитвами Пречистыя Твоея Матери и всех святых Твоих. Аминь.